Telkens weer laait de discussie op over de 24-uurs economie en de koopzondag.

Wie zich keert tegen een economie van 7 dagen van 24 uur heeft een belangrijke medestander.
Na het verslag van de zesdaagse schepping van de hemel en de aarde in het eerste hoofdstuk van de Bijbel, Genesis 1, luiden de verzen 1-3 van Genesis 2 namelijk:
Alzo werden voltooid de hemel en de aarde en al hun heer. Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende  de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.
Het ritme van zes werkdagen plus een rustdag heeft zijn basis in deze verzen.Alle andere tijden (jaar, maand, etmaal) zijn gerelateerd aan natuurverschijnselen, maar de week van zeven dagen is met geen enkel natuurverschijnsel in verband te brengen.
Ik ben daarom tegen een 24-uurs economie, maar voorstander van de hiervoor vermelde indeling van de week. Maar: Het in acht nemen van een rustdag dient te gebeuren op grond van de persoonlijke overtuiging en mag nooit en te nimmer onderwerp zijn van de politiek.

Bovendien: De Bijbel leert nergens de heiliging van de eerste dag der week. Al zijn er een aantal teksten, die bij oppervlakkige lezing kunnen worden misbruikt om de viering van de eerste dag der week daarop te baseren. Maar aandachtig lezen met begrip voor de achtergrond laat zien, dat deze teksten helemaal niet gaan over kerkdiensten op of viering van de eerste dag der week.